کوپــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــچ

کوپــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــچ

فرهنگی سیاسی اجتماعی

 پل شادروان ،شوشتر زمانی یکی از بناهای مشهور ایران بود ولی امروزه خرابه ای از آن باقی مانده است.

پيشينه ساخت پل بند شادروان مربوط به دوره شاپور ساساني است و بر اساس شواهد و مداركي در زمان شاپور ساساني پي ريزي و ساخته شده است.

پل بند شادروان در 300 متري جنوب بند ميزان ـ در شمال غربي شوشتر ـ بر روي شاخه اصلي رود كارون (شطيط) ساخته شده است و در حال حاضر بقاياي آن در كنار پل آزادگان به چشم مي‌خورد.

بند شادروان  در جهت شرقي ـ غربي بر روي رود شطيط ساخته شده است. پل بند شادروان داراي 44 دهانه بزرگ و 43 دهانه كوچك مي‌باشد. در حال حاضر 9 دهانه در سمت شمال و 28 دهانه در ضلع جنوبي پل باقي مانده است. طول پل چيزي بيشتر از عرض رودخانه مي‌باشد و حدوداً 500 متر طول دارد. در ساختمان اين بند دو قوس محدب رو به جريان آب و به سمت شرق و يك قوس مقعر رو به جهت جريان آب قرار دارد. هر چند اين قوس‌ها معلول بستر طبيعي رودخانه هستند؛ مي‌توان آن را در شمار بندهاي قوسي به شمار آورد. در كنار اين پل بند آسياب‌هايي قرار داشته كه توسط انرژي آب چرخ‌هاي اين آسياب‌ها به حركت درمي‌آمده است و بر انتهاي ضلع شرقي پل بند در جايي كه پل بند در شهر وارد مي‌شد يك سردر عظيم آجري قرار داشته كه در هنگام گذشت از پل بند افراد از زير اين سردر عظيم عبور مي‌كرده‌اند.




http://www.khavaranshop.com/



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: اسد رییسی ׀ تاریخ: شنبه 3 تير 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , kopch.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com